Увага! Суттєві зміни екологічного законодавства в частині нарахування збитків за наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Мова йде, перш за все за здійснення викидів без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин. Така ситуація найчастіше трапляється у розрив між часом закінченням дії існуючого дозволу та отриманням нового. Основна причина – не своєчасне подання проектної документації для отримання нового дозволу, яке, як правило, трапляється по причині занадто пізнього звернення з боку підприємства уваги на це питання. Ще одна причина – для розробки та підготовки проектної документації необхідний час, так як отриманню дозволу на викиди передує цілий комплекс робіт пов’язаний з лабораторними вимірюваннями, отриманням необхідних довідок, 30-дений термін для ознайомлення з думкою громадськості, розробки проектної документації, тощо. До того ж, інколи, деякі проектні організації можуть затягувати цей процес по суб’єктивним причинам. 
 
Також ці зміни стосуються фактів виявлення неврахованих джерел викидів, перевищень встановлених нормативів викидів забруднюючих речовин, а також не виконання заходів по скороченню викидів забруднюючих речовин, які передбаченні чинними дозволами.
 
Якщо раніше, відповідно до «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», Наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 10.12.2008  №639 час  роботи  джерела  в  режимі  наднормативного викиду 
визначався  з  моменту  виявлення  порушення  до  моменту   його усунення, то тепер, відповідно до змін, які внесені Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 28.12.2016  № 548 - визначається  з моменту  вчинення  порушення. 
 
Що це значить? На перший погляд різниця у формулюванні не виглядає такою, що може призвести до будь-яких катастрофічних наслідків, адже змінене одне слово… 
 
Раніше, за будь-які вищезгадані правопорушення нарахування збитків (по простому - штрафів) починалось з моменту виявлення проблеми інспекційною перевіркою, що на практиці зачасту могло означати – ніколи. Тому що, інспекція фізично не в змозі потрапити до всіх одночасно в такі моменти. Тобто діяв принцип «не впійманий– не крадій» (на гарячому – в терміни самого правопорушення), а виявлені факти правопорушень після виправлення до жодних санкцій не призводили. Наразі, ситуація протилежна – кожен факт правопорушення на протязі трьох останніх років може підпасти під нарахування збитків і, потенційно, жоден не уникне відповідальності, якщо таке трапилось.
 
Необхідно відмітити, що це нововведення стосується виключно правопорушень пов’язаних з викидами в атмосферу – в сфері водокористування він діяв і раніше. Окрім того, в деяких областях екологічною інспекцією вдавалось застосовувати його і раніше базуючись на прецедентному законодавстві та принципі «забруднювач повинен платити». І, останнє, але не менш важливе – сума нарахувань вираховується індивідуально і залежить, в першу чергу, від часу правопорушення та специфіки виробництва і може становити доволі значні суми, що може призвести, навіть, до настання кримінальної відповідальності.
 
Наші рекомендації як уникнути вищеперерахованих проблем, виходячи з достатнього досвіду в таких випадках:
 
1) Не менше ніж за півроку розпочинати роботи, які пов’язані з отриманням дозволу на викиди. Якщо можливі проблеми з порушеною санітарно-захисною зоною або наявності скарг від населення – не менш ніж за рік, так як це може потребувати додаткових робіт із попереднього зменшення СЗЗ або проведення громадських слухань.  Терміни дії нових дозволів становлять від семи років до необмеженого терміну – економія на часі дії дозволу в таких обставинах є не виправданим ризиком!
 
2) Виважено підійти до визначення організації для підготовки та розробки проектної документації із необхідним переліком критеріїв, які окрім ціни повинні враховувати наявність в своєму складі екологічної лабораторії по контролю викидів та атмосферного повітря, позитивний досвід роботи з підприємствами галузі, відповідних фахівців та необхідну матеріально-технічну базу, надійність та перевіреність часом. 
 
3) Контролювати їхні дії та реагувати на будь-яку інформацію, що може вплинути на час та якість документації. Необхідно пам’ятати, що якість самої документації не менш важлива ніж час, адже дозволи видаються на тривалий час, ставки за помилки зростають і можуть носити катастрофічний характер, особливо в умовах реформування екологічної інспекції.
 
Вадим Гончарук
 
Повернутись